SEZNAM AGENTUR
CENY A POZICE PR
Jak se odměňuje práce PR
PR agentury jsou odměňovány na základě „fee“. Fee je odrazem výdaje času agentury na zakázku klienta, zároveň respektuje i zkušenost agentury. Odměna agentury není závislá na objemu vynaložených nákladů (zpravidla nepracuje s agenturní provizí a přirážkou).
Fee může mít různý charakter. Můžeme hovořit o měsíčním fee, o projektovém fee, o success fee a o fee, které vychází z hodinových sazeb.
Data uvedená v tabulce se týkají agentur sdružených v APRA, které dohromady reprezentují 70 % českého trhu public relations. Nejedná se však o ceníkové ceny, ale reálné ceny vycházející z jednotlivých zakázek.
Průměr |
Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách | ||||
Ředitel společnosti |
Account Director |
Account Manažer |
Account Executive |
Account Assistant |
|
2018 |
3 644 Kč | 2 734 Kč | 2 174 Kč | 1 520 Kč | 1 118 Kč |
2019 |
3 636 Kč | 2 804 Kč | 2 157 Kč | 1 466 Kč | 1 096 Kč |
Zdroj: výzkum STEM/MARK pro APRA 2018 a 2019
Certifikace
Metodiku certifikace CMS (Consultancy Management Standard) přijalo mezinárodní sdružení národních Public Relations asociací (www.iccopr.com) v roce 2003 jako globálně platný systém certifikace kvalitativních standardů vztahujících se k řízení poradenských firem v oblasti public relations. Globální zavedení metodiky CMS předcházela lokálně platná metodika CMS, která byla vyvinuta britskou národní asociací PR agentur PRCA ve spolupráci s certifikační agenturou Det Norske Veritas (www.dnv.cz). Česká národní PR asociace APRA přijala tuto metodiku v roce 2001.
Certifikace
Metodiku certifikace CMS (Consultancy Management Standard) přijalo mezinárodní sdružení národních Public Relations asociací (www.iccopr.com) v roce 2003 jako globálně platný systém certifikace kvalitativních standardů vztahujících se k řízení poradenských firem v oblasti public relations. Globální zavedení metodiky CMS předcházela lokálně platná metodika CMS, která byla vyvinuta britskou národní asociací PR agentur PRCA ve spolupráci s certifikační agenturou Det Norske Veritas (www.dnv.cz). Česká národní PR asociace APRA přijala tuto metodiku v roce 2001.