Provedeného šetření se zúčastnilo 75 procent členských agentur APRA. Na dotaz, jak současná krize ovlivňuje ceny PR služeb, odpovědělo 50 procent agentur, že ceny i přes současnou krizi zůstávají na stejné úrovni jako v loňském roce, 14,4% firem dokonce přiznalo meziroční nárůst. Pouze 35 % agentur naopak v důsledku krize ceny snížilo, některé současně přiznávají, že klienti dnes chtějí za stejné peníze více služeb.

Druhou oblastí, kterou průzkum hodnotil, byl vliv krize na platy v PR. Ani tady nedošlo v letošním roce k žádným zásadním změnám – více než 64% agentur tvrdí, že platy zůstávají na stejné úrovni jako v loňském roce, 14 % dokonce zaznamenalo jejich nárůst. Zbývajících 22 % potom přiznává buď celkový pokles platů, nebo stagnaci fixních složek a pokles bonusů a variabilních složek.

„PR těží v době krize z toho, že patří mezi nejefektivnější způsoby komunikace a dlouhodobě nabízí nejlepší poměr cena / výkon“, komentuje výsledky Radek Maršík, místopředseda Výkonné rady APRA. „V důsledku toho řada firem nejenže výrazně neomezuje své náklady na PR, ale často je dokonce posiluje na úkor jiných forem marketingové komunikace. Když k tomu ještě přidáme nárůst krizové komunikace a komunikace v období změn, restrukturalizací a propouštění, je zřejmé, že PR odolává krizi nejlépe ze všech sektorů marketingové komunikace.“

Průzkum APRA také ukázal, že ceny jednotlivých agentur se přirozeně liší. Nejvyšší jsou obecně u služeb s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou strategické poradenství, komunikace společností v období krize a restrukturalizací, apod. Naproti tomu ceny služeb v oblasti produkce či logistiky jsou výrazně nižší.

Pozice / hodiná sazba v Kč 2009 (vážený průměr) 2007 (vážený průměr)
Managing Director 4510 4502
Account Director 3298 3294
Account Manager 2451 2342
Account Executive 1676 1669
Account Assistant 846 1164