Tisková zpráva
Praha, 2. srpna 2018 – Veřejné instituce a samospráva zadaly za první pololetí roku 2018 zakázky v oblasti marketingu a komunikace v hodnotě celkem 858 miliónů korun. Oproti prvnímu pololetí minulého roku je to o 100 miliónů korun více. Vyplývá to z údajů Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace PR agentur (APRA). Zároveň přitom významně poklesl počet veřejných výběrových řízení, která byla zrušena a nenašla vítěze. Podle obou asociací je to pozitivní trend, který vypovídá o pokračující profesionalizaci úředníků odpovědných za komunikaci s občany.
Z dosavadních výsledků vyplývá, že by letos veřejné zakázky v komunikaci a marketingu opět měly významně překročit hranci jedné miliardy. V prvním pololetí znovu klesl počet zrušených tendrů: bylo jich jen pět v celkové hodnotě 40 miliónů korun. To je nejmenší finanční objem zrušených zakázek od roku 2016.
„Věříme, že je to důsledek rostoucí míry profesionality ze strany zadavatelů při organizaci výběrových řízení v oblasti komunikace a marketingu. AKA přispívá ke zlepšení situace poradenstvím při zpracovávání zadávací dokumentace, účastí certifikovaných hodnotitelů ve výběrových komisích, a především vzděláváním zadavatelů dle metodiky pro zadávání veřejných zakázek AKA,“ říká Lucie Češpivová z Asociace komunikačních agentur.
Pro reklamní průmysl je veřejná správa významným zadavatelem. Proto se Asociace komunikačních agentur ve spolupráci s dalšími partnerskými asociacemi dlouhodobě zabývá kultivací tohoto sektoru. Veřejné zakázky jsou pro agentury nejen administrativně náročné a vysoká odbornost a znalost Zákona o zadávání veřejných zakázek je zde zcela nezbytná. Z toho důvodu AKA systematicky pracuje i na vzdělávání svých členů. Tím se snaží rozšiřovat počet kvalitních dodavatelů pro komunikaci státu a dalších veřejných institucí.
„Zpracování nabídky stojí uchazeče statisíce korun, proto je tak důležité, aby výběrová řízení byla vedena profesionálně a transparentně. Zejména v době současného ekonomického růstu dávají agentury často přednost administrativně méně náročným zakázkám z komerční sféry. Tím by mohlo docházet k omezení zájmu kvalitních uchazečů o veřejné zakázky a snížení efektivity komunikace veřejné správy,“ podotýká výkonný ředitel AKA Marek Hlavica a připouští, že ne všechny členské agentury o veřejné zakázky usilují.
PR nejsou jen media relations
Asociace PR agentur sleduje zejména tendry na služby public relations. V kategorii Práce s veřejností, která je definici oboru PR nejblíže, bylo od roku 2016 zadáno celkem 26 zakázek v hodnotě přes 40 milionů. „Za dva a půl roku jich PR agentury realizovaly jistě mnohem více. Často totiž v jednom balíku dodávají služby media relations i řadu dalších, což pak odpovídá jiné kategorii zakázek. Zejména velké PR agentury jsou velmi univerzální a veřejným i komerčním zadavatelům nabízejí pestrou škálu služeb, v poslední době roste zájem např. o náborovou komunikaci a vytváření image dobrého zaměstnavatele,“ dodává Michal Vlasák, člen výkonné rady APRA.
Analýza společnosti CEEC Research, která data pro AKA a APRA zpracovala, zkoumá celkem 23 různých kategorií (CPV kódů) veřejných zakázek. Podrobnosti najdete ZDE.