Během uplynulého roku bylo zadáno necelých osm set veřejných zakázek v oblasti marketingu a komunikace. To je přibližně o stovku méně než v roce 2017. Hodnota finančních prostředků určených veřejnými zadavateli pro komunikaci byla meziročně o necelých 150 milionů korun nižší a dosáhla výše asi 1,1 miliardy korun.

Vyplývá to ze statistiky, kterou už třetím rokem zveřejňují profesní asociace AKA (Asociace komunikačních agentur) a APRA (Asociace PR agentur).

Asociace vítají, že už druhým rokem stagnuje počet zrušených výběrových řízení. Těch bylo loni jen dvanáct v celkové hodnotě necelých dvě stě milionů korun. V roce 2016 bylo zrušených řízení rovných dvacet. Rušení tendrů představuje pro dodavatele – agentury – jeden z řady důvodů, proč o veřejné zakázky tolik neusilují. Nároky na administrativu a zpracování nabídky jsou výrazně vyšší než u komerčních klientů a riziko zmařené práce v případě zrušeného tendru bylo historicky velké. Podle agentur za zrušením často stojí nevyjasněný záměr zadavatele nebo neschopnost vést řízení smysluplně a podle zákona.

„Není úplně snadné vyhovět legislativě, a přitom zvolit nejlepší komunikační řešení za nejlepší cenu. Možné to ale je. Podle Metodiky zadávání veřejných zakázek, kterou AKA zpracovala ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, už byly vysoutěženy desítky projektů,“ říká Lucie Češpivová, která v AKA vede projekt spolupráce s veřejnou správou.

Tento projekt v sobě zahrnuje i školení pro zadavatele i dodavatele a také poradenství při přípravě zadávací dokumentace. V poslední době AKA tuto službu poskytla například ministerstvům zemědělství a vnitra, Českým drahám nebo Českému statistickému úřadu.

Drtivá většina komunikačních projektů veřejné správy má povahu informačních kampaní, webů nebo tiskovin. Profesionální komunikace je nezbytným nástrojem dialogu státu a samospráv s občany. V rozvinutých zemích tvoří informační kampaně zadané státem až třetinu trhu. V českých poměrech je to stále kolem jednoho procenta celkového obratu trhu.

Názor veřejnosti na smysluplnost takto investovaných prostředků zkoumala AKA opakovaně v loňském i předloňském roce. Poslední výzkum se občanů ptal, jak vnímají investice do připomínání významných dějinných okamžiků země.

„V osmičkovém roce to bylo aktuální téma. Výsledky byly až překvapivě pozitivní. Osmdesát procent respondentů pokládá připomínání takových výročí za smysluplné. Pětašedesát procent akceptuje, že do nich stát a samosprávy investují,“ říká Marek Hlavica, výkonný ředitel AKA. Celý výzkum je možné si prohlédnout na stránkách www.aka.cz.

Pro další informace kontaktujte:

Michal Vlasák
Asociace Public Relations Agentur

+420 724 639 052
michal.vlasak@havaspr.com

Marek Hlavica
Asociace komunikačních agentur

+420 602 373 196
marek.hlavica@aka.cz