Brno, 6. srpna 2024 – PR agentury zažívají dobré období. Jejich průměrné příjmy vloni rostly a rok 2024 vidí rovněž pozitivně. Celkem 52 % agentur totiž očekává lepší výsledky. Vyplývá to z průzkumu Asociace public relations (APRA), který realizovala výzkumná agentura NMS Market Research.
Zatímco rok 2022 byl pro PR agentury návratem k normálu po covidové pandemii, rok 2023 by se dal nazvat prvním krokem k úspěšné budoucnosti. Střední hodnota výnosů (tržeb) agentur vzrostla oproti roku 2022 o milion korun na 33,4 milionu korun.
Rostou příjmy, ale i výdaje
Šedesáti procentům agentur příjmy vloni rostly. Zároveň ale dvěma třetinám agentur rostly také náklady, přičemž třetině dotázaných narostly o více než 10 %. Nejvýraznější nákladovou položkou agentur jsou náklady na zaměstnance, které v roce 2023 tvořily 68 % celkových nákladů. „Inflace se významně projevila i v našem oboru, a to nejvíce v růstu mezd, které představují naši největší nákladovou položku. Mzdy vloni rostly nejčastěji do deseti procent, nejvíce pak u seniorních pozic. V letošním roce agentury očekávají zpomalení mzdových nárůstů, třetina se pak navyšovat mzdy nechystá vůbec,“ říká Radek Maršík, předseda výkonné rady APRA.
S ohledem na rostoucí náklady přes sedmdesát procent agentur navýšilo vloni své ceny, nejčastěji do deseti procent. Téměř třetina agentur pak své ceny zvýšila o více než 10 %.
Fluktuace je na zdravé úrovni
Zatímco v roce 2022 obměňovalo své pracovní týmy 55 % agentur, loni to byly tři čtvrtiny. Nicméně, celkově odešlo z agentur v loňském roce pouze 11 % zaměstnanců, což je poměrně nízká a zdravá úroveň obměny týmů. Nejčastější změny byly na pozici Account Executive.
„Tento trend je ale logický. Account Executive je nižší pozice, na kterou jsou najímáni studenti a lidé po dokončení vzdělání. U nich bude fluktuace vždy vysoká, seznamují se s pracovním trhem, hledají uplatnění. Mě naopak těší, že roste zájem o práci v agenturách,“ uvádí místopředseda výkonné rady APRA Petr Lesenský, jehož výrok potvrzují i data z průzkumu. Zatímco ještě v roce 2021 se 42 % agentur potýkalo s poklesem poptávky zájemců o práci, v roce 2023 to bylo pouze 8 %. Naopak 40 % agentur v roce 2023 zaznamenalo zvýšený zájem o práci v agentuře.
Mění se i prostředí, ze kterého noví zájemci o práci přichází. V předchozích letech se noví zaměstnanci nejčastěji rekrutovali z konkurenčních agentur. Nyní je na prvním místě vystřídaly absolventské programy, které jsou nově nejvýznamnějším zdrojem talentů. Stále platí, že pro agentury je největší výzvou udržení klíčových zaměstnanců, podle zjištění z průzkumu ale musí čím dál více pracovat s motivací pro mladší manažery.
I nadále je jedním z největších benefitů, které agentury nabízí, homeoffice. V každé páté agentuře může zaměstnanec využít práci z domova kdykoliv, standardem je využívání homeoffice 2x až 3x týdně.
Roste zájem o sociální média a insighty a plánování
Vloni nejvíce rostla poptávka po službách media relations (64 %). Následovala poptávka po konzultacích (60 %). Agentury očekávají, že v roce 2024 nejvíce poroste poptávka po sociálních médiích a vedení komunit a do popředí se rovněž dostanou insighty a plánování. Změny v objemech zakázek dle sektorů agentury nečekají. Nejvyšší podíl objemu zakázek je v oblastech průmyslu a energetiky (19 %) a finančnictví (14 %).
Agentura NMS Market Research v letošním průzkumu poprvé zkoumala aktuální trendy ve fungování agentur. Nejočekávanějšími trendy v PR agenturách bude využívání AI (68 %), důraz na společenskou zodpovědnost (60 %) a posílení lidskéhopřístupu (56 %). Až 48 % agentur očekává, že se v blízké budoucnosti rozloučí s neprofitabilními klienty.
„Jde o důkaz, že agentury se po covidovém období dostaly opět do dobré kondice a mohou si dovolit prodávat služby s vysokou přidanou hodnotou. Naopak tam, kde jen posilují kapacitu klientů v exekutivní, tedy nepříliš ziskové roli, budoucnost nevidí,“ uzavírá Kamil Kunc, Client Service Director ve společnosti NMS Market Research, která průzkum pro Asociaci public relations zpracovala.
O průzkumu
Průzkum realizovala společnost NMS Market Research pro Asociaci public relations (APRA). Data do průzkumu, který byl vydán v červenci 2024, vychází z odpovědí renomovaných českých PR agentur.