„Současná situace na trhu ukázala, že došlo k určitým posunům v postavení profesionálních Public Relations agentur. To jsme promítli do přijatých stanov, kde jsme nahradili taxativní vymezení aktivit členských agentur Definicí profesionálního poskytovatele PR služeb,“ uvedl Václav Pavelka, místopředseda Výkonné rady APRA. Dále Václav Pavelka dodal: „Hlavním cílem činnosti poskytovatele služeb v oblasti Public Relations je efektivně a profesionálně pomáhat svým klientům dosahovat cílů v oblasti Public Relations. Tím jsme chtěli ukázat, že jak profesionální agentury, tak i zadavatelé již převážně nepotřebují ryze taxativní vymezení, ale díky stabilizaci trhu a stále větší profesionalizaci firemních odborníků v oblasti Public Relations lze přejít od úzce vymezených definic k volnějšímu, ale o to závaznějšímu formulování obsahu profesionální služby.“

Členové APRA také přijali nově definovaný statut Smírčí komise, který se projevil i v jejím přejmenování na Etickou a smírčí komisi (ESK). Ta se bude nově zabývat nejen profesionálními, ale i etickými otázkami, a to jak členů APRA, tak i subjektů stojících vně asociaci. Všechna stanoviska vydaná ESK budou mít charakter doporučení. „Vzhledem ke stabilizaci a profesionalizaci trhu a v neposlední řadě i vzhledem k dlouholetým zkušenostem z agenturního života se Etická a smírčí komise bude zabývat obecnými otázkami fungování Public Relations a celkově poskytování profesionálních a etických služeb Public Relations agenturami,“ uvedl Radek Maršík (Fleishman-Hillard), předseda Etické a smírčí komise. Dalšími zvolenými členy inovované komise jsou Martin Frýdl (AC&C PR), Aleš Langr (Crest Communications), Borek Severa (Media Trust Communications) a Petr Stoklasa (Hauska&Partner).

Nejvýznamnějším novým projektem, který schválilo Generální shromáždění APRA, je příprava oborové soutěže Public Relations. „Pro první ročník soutěže jsme připravili čtyři soutěžní kategorie, a to Corporate Reputation, Brand PR, B2B PR a Community Relations,“ uvedla Dita Stejskalová, předsedkyně APRA. „V současné době finalizujeme celý koncept soutěže a pracujeme na sestavení odborné poroty, která bude předložené projekty hodnotit,“ dodala Dita Stejskalová. Dále uvedla: „Již v tuto chvíli můžeme říci, že součástí hodnotící poroty budou jak experti z agenturní oblasti PR, tak i z firemního prostředí. Jako členy poroty oslovíme také partnerské asociace v zahraničí. Svou účast na hodnocení přislíbil i celosvětový guru oboru  – pořadatel obdobné americké soutěže Sabre Awards – Paul Holmes.

Generální shromáždění APRA konstatovalo, že proces certifikace se stal již standardní záležitostí členských agentur. Nově přijaté Stanovy dávají za povinnost agenturám nově vstupujícím do profesního sdružení splnit podmínku celosvětově platné normy Consultancy Management Standard (CMS) nejpozději do 12 měsíců od vstupu do APRA.

Kontakt:

Dita Stejskalová, předsedkyně výkonné rady APRA, dita.stejskalova@ogilvy.com

Luďka Raimondová, výkonná ředitelka APRA, raimondova@apra.cz

Na Poříčí 12, 115 30 Praha 1, tel. 224 875 320-1

Poznámky:

  1. Asociace Public Relations Agentur ( www.apra.cz ) je dobrovolné sdružení PR agentur působících na území České republiky. Byla založena v roce 1995 a v současné době sdružuje 23 členských agentur, z nichž 19 prošlo úspěšně procesem certifikace. APRA je držitelem licence London School of Public Relations ( www.lspr.cz ) na komplexní kurz Public Relations, který je jediným kursem v České republice s mezinárodní akreditací.
  2. International Communications Consultancy Organisation ( www.iccopr.com ) je mezinárodní organizace, která sdružuje jednotlivé národní PR asociace. Byla založena v roce 1986. V současné době sdružuje národní asociace 24 států. APRA byla přijata jako první člen ze zemí střední a východní Evropy v roce 1998. ICCO je nositelem Stockholmské charty.
  3. Certifikace (více info na www.apra.cz ) znamená nezávislý audit v oblasti kvality řízení a poskytování služeb v oboru Public Relations podle mezinárodních standardů CMS (Consultancy Management Standard ) přijatý ICCO a platný pro všechny členské národní asociace. Účelem certifikace je ověření kvality řízení firmy, včetně neustálého zdokonalování všech nastavených procesů – finančních systémů, řízení kampaní, měření spokojenosti klientů, získávání a vedení nových zakázek a řízení týmů.