Patrně největší veřejná zakázka letošního roku na marketingové a komunikační služby za předpokládaných 300 milionů korun se zřejmě obejde bez kvalitního PR. Informační kampaň na podporu kvalitních potravin, kterou minulý měsíc vyhlásil Státní zemědělský intervenční fond, totiž stejně jako v minulosti plete jablka s hruškami a objednává si PR služby v jednom balíku s výrobou televizní a rádiové reklamy.
Ministerstvu zemědělství určitě nelze v posledním roce upřít snahu dělat věci jinak než v minulosti, lépe. A to se týká i v minulých letech kritizované kampaně na značku Klasa, jehož je tato zakázka nástupcem. Ministerstvo, potažmo SZIF, zakázku rozdělilo na několik částí, dle dostupných informací uspořádalo začátkem roku veřejnou konzultaci – bohužel zástupce naší asociace zapomněli pozvat. Každopádně při vší snaze se nepodařilo odstranit jeden z největších nešvarů z minulosti a to je vypisování společných zakázek na reklamní a PR služby.
PR není reklama. Reklamní agentury dělají skvělé reklamní kampaně, stejně jako PR agentury dělají skvělé PR kampaně. Nakupovat PR a reklamu společně je jako k zakázce na úklidové služby přihodit ještě ostrahu objektů. Určitě existují firmy, které umí obojí, ale vyblokujete si tím nejlepší dodavatele obou služeb a výsledek bude přinejmenším rozpačitý. Pokud by si SZIF dal trochu víc práce a vyčlenil PR služby z první části zakázky za 128 mil. Kč, která se navíc jmenuje “Strategická, kreativní a PR část nabídky”, porvala by se o ně minimálně desítka nejlepších agentur na trhu.
Výsledkem by byla výrazně kvalitnější kampaň, nižší cena, a úřad by mohl dosáhnout ekonomicky nejvýhodnější nabídky, jak žádá litera zákona. To bude za současných podmínek obtížné, protože takto vypsaná veřejná zakázka prakticky eliminuje účast samostatně působících PR firem, kterých je na trhu stále většina. Co s tím? Přestaňte prosím nakupovat PR služby jako bonus k televizní reklamě. Trh PR služeb v ČR vloni dle průzkumu KPMG překročil objem 1,2 mld. Kč a zahrnuje desítky firem, takže jde o dostatečně velkou a samostatnou oblast, kterou se vyplatí nakupovat samostatně.
Radek Maršík, místopředseda výkonné rady APRA