Asociace public relations (APRA) upozorňuje na krátké lhůty pro zpracování nabídek, se kterými pracují zadavatelé komunikačních kampaní z veřejného sektoru. U nejčastěji používaného typu zadávacího řízení, tzv. podlimitní zakázky, činí zákonná lhůta pro podání nabídek 11 pracovních dní od zahájení řízení. To považuje největší profesní PR organizace za nedostatečné a doporučuje zadavatelům, aby používali lhůtu 20 pracovních dní.
Krátká lhůta pro zpracování nabídky a náročná administrativa jsou časté důvody, proč přední české PR agentury o veřejné zakázky neusilují. Zadavatelé se tím připravují o možnost výběru z více kvalitních řešení. Z analýzy veřejných zakázek v komunikaci v letech 2019 a 2020 vyplynulo, že v průměru obdrželi zadavatelé 2,3 nabídky. Pro dobrý výběr APRA doporučuje 3 – 5 účastníků tendru, což zajišťuje dostatečný tlak na kvalitu i cenu a zároveň není celý proces pro zadavatele příliš administrativně náročný.
Vinařský fond: kvalita s krátkou lhůtou
V současné době běží výběrové řízení na PR služby pro Vinařský fond, který patří mezi tradiční veřejné zadavatele. Zakázka na dva roky má hodnotu 4,2 milionu korun a lhůta pro podání nabídek činí 14 pracovních dní. APRA proto vyzvala zadavatele k prodloužení termínu.
„PR tendr Vinařského fondu je dobře zpracovaný. Zadávací dokumentace je detailně připravená s cílem vybrat dodavatele podle kvalitativních parametrů, nikoli podle nejnižší ceny. Je proto obrovská škoda, že na zpracování poměrně komplexní nabídky dal zadavatel málo času. Zbytečně se tím připravuje o možnost vybírat z většího množství kvalitních nabídek,“ říká Michal Vlasák, člen výkonné rady APRA.
„Dlouhodobě pozorujeme, že zadavatelé se nejčastěji drží minimálních lhůt daných zákonem. Ovšem těch 11 dní je opravdu málo a neodpovídá to realitě fungování agentur. Tyto krátké lhůty navíc mohou vyvolávat podezření, že zvýhodňují dodavatele, kteří mohli mít informace o tendru k dispozici už před jeho zveřejněním,“ dodává Vlasák.
APRA společně s Asociací komunikačních agentur doporučují veřejným zadavatelům postupovat podle Metodiky zadávání veřejných zakázek. Obě asociace zároveň nabízejí zadavatelům konzultace při sestavování zadávací dokumentace tak, aby výběr odpovídal požadavku na ekonomickou výhodnost nabídek. AKA i APRA také prosazují principy Férového tendru, kde jsou dostatečné časové lhůty jedním z klíčových témat.
Pro další informace kontaktujte:
Pavla Mudrochová
výkonná ředitelka
Asociace public relations
Tel.:+420 603 191 539 | E-mail: mudrochova@apra.cz