Čisté příjmy PR agentur činily loni bezmála 665 milionů korun. Oproti obratu 707 milionů korun za rok 2019 tak v roce pandemie klesly příjmy očištěné od nákladů třetích stran o 5 %. Letos agentury předpokládají opětovný růst. Z hlediska typu nabízených služeb byl největší zájem o media relations, poroste význam content marketingu. Vyplývá to z tradičního oborového průzkumu, který zpracovala společnost STEM/MARK mezi členskými agenturami Asociace public relations (APRA). Ty tvoří zhruba 70 % tuzemského trhu.
Největší část z celkového objemu zakázek PR agentur tvořily media relations (30 %), následované produktovým PR (14 %) a oblastí digitálních a sociálních médií (12 %). Největší růst zájmu se v roce 2021 očekává u content marketingu. Trendy lze spatřovat také v konzultačních službách či v oblasti sociálních médií.
Polovina agentur v průzkumu odpověděla, že jim v roce poznamenaném pandemií vzrostly příjmy do 10 %, více než desetiprocentní nárůst pak zaznamenalo 6 % oslovených společností. Stejné nebo nižší příjmy loni evidovalo 44 % tuzemských PR agentur. Co se týče očekávání pro letošní rok, polovina oslovených agentur je optimistická a myslí si, že bude lepší než rok 2020.
„Loňský rok poznamenaný pandemií přinesl do prostředí public relations řadu výzev v souvislosti s celkovou hospodářskou situací. Za pozitivní jev považuji, že se v PR agenturách nesnižovaly platy ani personální stavy a projevila se klesající fluktuace zaměstnanců. Průměrná doba působení zaměstnance v agentuře přesahuje tři roky, což je pro mne důkazem atraktivity našeho oboru a stability zaměstnavatelů,“ uvedl Petr Lesenský, člen výkonné rady APRA.
Za největší výzvy pro letošní rok považují PR agentury právě nábor zaměstnanců a snahu o jejich dlouhodobé udržení. K nejčastěji zmiňovaným výzvám se řadí rovněž tlak na udržení odpovídajících marží či odolávání tlaku médií na monetizaci obsahu (viz Tabulka 1 níže).
Klienti PR agentur se nejčastěji rekrutovali z oblasti průmyslu a energetiky (20 %), spotřebního zboží a služeb (14 %) a z IT a technologií (14 %). V meziročním srovnání přibylo agentur, které pracují pro státní správu (v roce 2020 to bylo 69 %, v roce 2019 jen 56 %).
Tabulka 1
Výzvy pro PR firmy na místním trhu | Podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost (2020) | Podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost (2019) |
Nábor zaměstnanců | 63 % | 25 % |
Udržení zaměstnanců | 50 % | 25 % |
Tlak na udržení odpovídajících marží agentury u jednotlivých projektů | 38 % | 38 % |
Zvýšený tlak médií na monetizaci obsahu | 25 % | 25 % |
Konkurence jiných marketingových disciplín | 19 % | 19 % |
Klienti nejsou ochotni investovat dostatečné finanční prostředky | 19 % | 25 % |
Digital a nové technologie | 13 % | 25 % |
Profesní rozvoj | 13 % | 6 % |
Nedostatek klientů s porozuměním PR | 13 % | 6 % |
Klienti jsou zaměřeni příliš krátkodobě | 13 % | 6 % |
Neschopnost efektivně měřit dopad PR | 13 % | 0 % |
Přesun PR aktivit od agentur do in-house prostředí | 6 % | 25 % |
Ekonomické podmínky obecně | 6 % | 38 % |
Klienti, kteří se starají sami o své PR na juniorní úrovni | 0 % | 13 % |
Korupce médií | 0 % | 6 % |
Tabulka 2
Zdroje talentů | Podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost (2020) | Podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost (2019) |
Konkurenční agentury | 88 % | 75 % |
Absolventské programy | 63 % | 50 % |
Žurnalistika | 44 % | 44 % |
In-house komunikační oddělení | 25 % | 25 % |
Reklama a marketing | 13 % | 13 % |
Ostatní odborné služby (např. právo nebo manažerské poradenství) | 6 % | 6 % |
Výzkum a analytika | 0 % | 0 % |
Tabulka 3
Výzvy spojené se získáváním talentů | Podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost (2020) | Podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost (2019) |
Udržení klíčových talentů | 63 % | 44 % |
Najímání mid-level zaměstnanců | 50 % | 25 % |
Najímání seniorních lidí | 44 % | 50 % |
Školení/rozvoj junior a mid-level zaměstnanců | 25 % | 31 % |
Najímání junior zaměstnanců | 19 % | 0 % |
Motivace mladších manažerů | 13 % | 19 % |
Najít lidi z netradičního prostředí | 13 % | 0 % |
Motivování vedoucích pracovníků | 13 % | 13 % |
Personální poradenství | 0 % | 6 % |
Zdroj: Průzkum STEM/MARK pro APRA 2020, 2019
Data se týkají agentur sdružených v APRA, které dohromady reprezentují 70 % českého trhu public relations.
Informace pro média:
Pavla Mudrochová, výkonná ředitelka
mudrochova@apra.cz; +420 603 191 539
www.apra.cz