Etický kodex – AK návrh

 

KODEX ETICKY VEDENÉ POLITICKÉ KOMUNIKACE

Preambule.

Preambule.

Poradci, komunikační, mediální a PR agentury, produkční společnosti, ale také samotní politici a další subjekty, které se přímo či nepřímo (jako subdodavatelé) podílejí na politické komunikaci a volebních kampaních pro volby do zákonodárných sborů, orgánů samosprávy nebo v prezidentských volbách, sdílejí základní hodnoty, jimiž se řídí v politické soutěži, zejména:

  • respekt k demokracii, jejím pravidlům, institucím a zákonným mechanismům dělby moci,
  • respekt k zákonům a obecně platným normám, jimiž stát a jeho instituce upravují chování občanů a ostatních subjektů,
  • respekt ke svobodným médiím, neziskovým a dalším organizacím, které fungují jako nástroj nezávislé veřejné kontroly politiků, jejich slov a činů,
  • respekt k volebnímu systému, který jasně stanovuje, jak se mohou politické strany, hnutí a kandidáti ucházet o veřejný mandát a jak mohou občané uplatnit svůj hlas ve svobodných volbách.

Proto, vědomi si závažnosti důvěry občanů v politický systém a instituce, jež ho reprezentují, prohlašují, že v politické komunikaci a ve volebních kampaních do volených orgánů a funkcí kterékoli úrovně, budou dobrovolně respektovat tyto

Zásady férové volební kampaně

A Transparentnost

i. Identifikace kandidátů, stran a hnutí
Každý, kdo se účastní politické soutěže jako kandidát na veřejnou funkci, ať samostatně nebo na kandidátní listině politické strany nebo hnutí, při svém vystupování v rámci volební kampaně nezamlčí svou politickou příslušnost ani skutečnost, že je kandidátem. Nezávislý kandidát, který má podporu konkrétní politické strany nebo hnutí, bude o této podpoře otevřeně informovat.

ii. Identifikace volební kampaně
Každý komunikační výstup, který je součástí volební kampaně strany, hnutí nebo kandidáta, bude jako takový zřetelně označen. Každý placený výstup ve všech komunikačních kanálech bude zřetelně označen jako placený výstup či reklamní sdělení.

B Poctivosti

i. Nekalé komunikační praktiky
Subjekty i jednotlivci podílející se na politické kampani nebudou ve prospěch nebo k újmě kandidátů, stran a hnutí v kampani používat neetické praktiky, jako jsou falešné zprávy a studie, manipulace s fotografiemi a videi, využití falešných (placených) podporovatelů, manipulativní interpretace událostí a reality, vědomé zkreslování, plagiátorství, aj.

ii. Klamavá tvrzení a manipulace
Subjekty i jednotlivci podílející se na politické kampani nebudou zkreslovat informace od třetích stran, manipulovat a vytvářet, používat či šířit klamavý, nepravdivý a jinak zavádějící obsah.

iii. Skrytá či neoznačená komunikace
Komunikace vedená v rámci politické kampaně bude vždy otevřeně deklarovaná.  Subjekty i jednotlivci podílející se na kampani nebudou využívat skryté prostředníky ke zveřejňování neoznačených volebních komunikací, ani nebudou politickou komunikaci jakkoli jinak maskovat.

iv. Ochrana kybernetické bezpečnosti
Účastníci politické soutěže budou ve své digitální komunikaci respektovat pravidla digitálních platforem a další zásady digitální komunikace (transparentnost, autentičnost, ochrana osobních údajů, respekt k faktům, aj.). Osobní data získaná při komunikaci nebudou zneužívat k nepřípustnému mikrocílení kampaní na sociálních sítích a v digitálních médiích.

v. Označování AI
Jakýkoliv vizuální, zvukový, audiovizuální či jiný obsah použitý v kampani a vytvořený nástroji umělé inteligence (AI) bude zřetelně jako takový označen. Tyto AI nástroje nebudou v kampaních využívány za účelem manipulace s realitou.

vi. Potírání nenávistného obsahu
Subjekty i jednotlivci podílející se na politické kampani budou bezodkladně odstraňovat nenávistný, manipulativní nebo klamavý obsah umístěný třetími stranami v jejich komunikačních kanálech a nosičích.

C Slušnost

i. Respekt k soupeři
Subjekty i jednotlivci podílející se na politické kampani se zdrží nepodložených útoků, ponižování, osočování, pomlouvání, osobní diskreditace a urážek vůči svým politickým soupeřům. Zdrží se zásahů do soukromí protikandidátů a jejich rodinných příslušníků.

ii. Nepodněcování
Subjekty i jednotlivci podílející se na politické kampani se vyvarují šíření nenávistných projevů, podněcování k násilí, útoků na důstojnost skupin obyvatel, xenofobie, rasismu a jiných forem diskriminace na základě pohlaví, národa, rasy, sexuální orientace, politických názorů či přesvědčení.

iii. Podpora volební účasti
Subjekty i jednotlivci podílející se na politické kampani se zdrží kroků a metod, které by odrazovaly voliče od účasti ve svobodných volbách nebo jim vytvářely jiné překážky pro výkon volebního práva.

iv. Respektování svobody médií
Účastníci politické soutěže respektují svobodu médií a jejich roli v informování veřejnosti o průběhu voleb, volebních kampaní a výsledcích voleb. Proto se zdrží jakýchkoliv útoků vůči novinářům a médiím, podněcování k nenávisti a zastrašování pracovníků médií.

D Zákonnost

i. Vandalismus
Subjekty i jednotlivci podílející se na politické kampani respektují právo svých soupeřů vést vlastní kampaň. Proto nebudou ničit, poškozovat ani jinak znehodnocovat volební materiály soupeře, nebudou nezákonným způsobem bránit v jejich šíření ani jinak sabotovat řádný průběh kampaně protikandidátů.

ii. Nepřípustné ovlivňování voličů
Účastníci politické soutěže nebudou využívat finanční či materiální motivaci voličů s cílem omezit nebo ovlivnit je ve svobodném výkonu volebního práva.

iii. Férová politická soutěž
Subjekty i jednotlivci podílející se na politické kampani nebudou poskytovat nebo nabízet jakékoli finanční, materiální či jiné stimuly svým protikandidátům s cílem omezit svobodnou politickou soutěž a řádný průběh voleb.

iv. Respektování výsledků
Účastníci volebního klání se zavazují přijmout konečný výsledek voleb vyhlášený příslušnými orgány a nebudou jej veřejně zpochybňovat. Případné výhrady k průběhu voleb budou řešit výhradně soudní či jinou zákonem stanovenou cestou.